A munkahelyteremtést várják el a magyarok az autóipari beruházásoktól

Szegedre érkezik a világ legnagyobb elektromos autógyártója, a BYD. Kíváncsiak voltunk, hogyan értékelik ezt a beruházást a magyarok*, mit gondolnak a gyártónak biztosított állami kedvezményekről és hogy ők maguk dolgoznának-e autógyárban.

 

A kutatásban résztvevők 47%-a hallott már a tervezett BYD autógyárról Szegeden. Az idősebbek és magasabb végzettségűek tájékozottabbak a kérdésben, míg a fiatalok és az alacsonyabban iskolázottak kevésbé értesültek a hírekről.

Személyes érintettsége a válaszadók mindössze 14%-nak van. Ennek okán talán nem meglepő eredmény, hogy a bejelentést a kutatásban résztvevők több, mint fele semlegesen fogadta.

Az állami ámogatások mértékéről még folynak az egyeztetések, de amennyiben az autóipari beruházásokra átlagosan fordított 20%-ot kínálja a magyar állam a BYD-nek is, a közvélemény nem (49%), vagy csak azzal a kikötéssel szimpatizál a támogatással, amennyiben a beruházás jelentős mennyiségű új munkahelyet teremt (44%).

Fontosnak tartottuk tehát azt is megvizsgálni, hogy mekkora az érdeklődés és a nyitottság arra, hogy a magyarok munkát vállaljanak a BYD szegedi gyáregységében.

A megkérdezettek 22%-a szívesen dolgozna a BYD-nél. Őket leginkább az anyagiak motiválják, (62%), de sokan a szakmai kihívást (28%) és a környezetvédelmet (16%) is fontos és értékes szempontnak látják. Az elutasítók (61%) fő indoka a távolság (58%) és a más jellegű szakma (38%), valamint hogy nincsen információjuk arról, miért érné meg nekik itt dolgozni (35%).

A beruházás teremtette új munkahelyek gazdasági hatását a magyarok közel fele pozitívan ítéli meg, 33%-uk gondolja csak úgy, hogy ez nem egy jelentős hozzáadott érték.

 

***

 

A kutatás 2024 Januárban készült 981 résztvevő megkérdezésével az Opinio piackutató applikációval. A minta reprezentatív a magyar 16-59 év közötti okostelefonnal rendelkező lakosságra kor és nem szerint

*16-59 éves, okostelefonnal rendelkezők