Az online piackutatás 7 előnye
Az előző cikkünkben a piackutatás fogalmáról és fejlődéséről írtunk nektek, amiben röviden érintettük az online piackutatás jelenségét is. Ebben a részben 7 olyan előnyről számolunk be, ami miatt érdemes az online piackutatás mellett dönteni. Vágjunk is bele.
1. Az online piackutatás megbízható, reprezentatív
Az online piackutatás Magyarországon 1999-ben indult útnak, ekkor azonban még sokan kétkedve fogadták az ötletet. Nem csoda, hiszen a lakossági internethozzáférés ekkoriban még elég korlátozott volt, ezért sokan nem tartották megbízhatónak az online piackutatási módszereket. 2008-ban azonban az internet ellátottság már elérte az 55%-ot is, természetesen ilyen adatok mellett még nem, vagy csak nagyon kis mértékben tudtak konkrét, specifikus célcsoportokra célozni. 2013-ban a penetráció 70% fölé emelkedett, így a célcsoportok nagy része már valóban elérhetővé vált.
A helyzet azóta pedig csak tovább javult, a KSH adatai alapján jelenleg 85% az ellátottság aránya, a fiatalabb, iskolázottabb célcsoportnál pedig 90% feletti. Bár az idősebb, 60 év feletti korosztálynál még mindig alacsonyabb a részvétel, de már ők is fogékonyabbak a technológiai fejlődésekre. Manapság szinte mindenkinek van számítógépe vagy okostelefonja. Talán mindannyiunknak lehet olyan emléke, hogy valamelyik idősebb rokonunkat tanítjuk a különböző applikációk vagy alkalmazások használatára, hiszen már őket is érdekli a technológia fejlődése. Amikor piackutatásra adjuk a fejünket, érdemes átgondolni, hogy milyen a mi célközönségünk, és, hogy hol tudjuk őket a legjobban elérni. Szerencsére az online piackutatás sokoldalú módszereket kínál az emberek elérésére.
2. Az online piackutatás gyors
Szintén fontos szempont lehet egy online piackutatás során a gyorsaság. Míg a személyes vagy a telefonos piackutatás hosszabb időt vehet igénybe, addig az online változat jóval rövidebb idő alatt is elkészülhet. Gondoljunk csak arra, hogy a személyes vagy telefonos kutatáshoz mekkora emberi erőforrás szükséges, az ott megszerzett adatokat pedig még fel kell vezetni valahová, majd csak ezután készül el a pontos elemzés. Egy online piackutatás során azonban nincs más dolgunk, mint például kérdőíves forma esetén elkészíteni a kérdéssort, majd ezt feltölteni az adott felületre vagy elküldeni emailben a meghatározott célközönségnek, és már várhatjuk is a válaszokat. Ráadásul egy mobilos piackutató alkalmazás még jobban felgyorsíthatja a folyamatot, hiszen a mobiltelefon szinte mindig ott van az emberek közelében, legyen szó a hétköznapokról egy irodában vagy hétvégén az ebéd utáni pihenés során. Az Opinio mobilapplikáció akár 24-48 óra alatt is országosan reprezentatív eredményekkel tud szolgálni, ezzel jelentős előnnyel indul a többi piackutatási módszerrel szemben.
3. Az online piackutatás változatos
Az előző piackutatással foglalkozó cikkünkben említettünk több online piackutatási módszert is, amivel könnyedén szerezhetsz információkat, akár a saját cégedről vagy termékedről, akár a konkurenciádról. Ezek között számos ingyenesen elérhető alkalmazás is a rendelkezésünkre áll, elég csak a Google család néhány termékére gondolni.
A Google Ads Kulcsszótervező funkciójával megnézhetjük, hogy az emberek milyen szavak, kifejezések után érdeklődnek, ez alapján pedig könnyedén megtervezhetjük a weboldalunk kialakítását, illetve a cikkeink tartalmi felépítését is.
A Google Trends is hasonló lehetőséget kínál a számunkra, itt meg tudjuk nézni, hogy egy-egy adott időszakban mik voltak a legfelkapottabb keresések, ezeket többféle szűrő alapján még tovább is szűkíthetjük, sőt, két kulcsszó eredményeit is összehasonlíthatjuk.
A SimilarWeb eszközének segítségével pedig felmérhetjük a saját weboldalunk és a konkurencia weboldala közötti különbségeket, mérőszámokat. Látogatottsági adatok, visszafordulási arány, számtalan információt kaphatunk meg, ha figyelmesen átnézzük az elemzést. Ha azonban a fogyasztóink személyes véleményére vagyunk kíváncsiak a cégünkkel, termékünkkel vagy szolgáltatásainkkal kapcsolatban, akkor nem szabad megfeledkezni az online kérdőíves kutatásról sem.
4. Az online piackutatás költséghatékony
Az első pontban már beszéltünk arról, hogy online mennyi időt és emberi erőforrást spórolhatunk egy-egy kutatás során. Egy cég életében különösen fontos szempont a kiadás, így az online piackutatás árazása sem elhanyagolható. Megspórolhatjuk a kérdezők, call center munkatársak fizetését vagy a személyes jelenléthez szükséges berendezések, munkaállomások költségét is. Nos, itt is szolgálhatunk jó hírekkel, ugyanis ma már igencsak kedvező feltételekkel tudunk igénybe venni online piackutatási szolgáltatásokat. Az online piackutatás változatos módszereinél már említettünk több olyan eszközt is, amit akár ingyen, vagy minimális anyagi befektetéssel tudunk használni, ha mi azonban inkább egy professzionális céget bíznánk meg, akkor sem kell feltörni a malacperselyt. Az Opinio esetében például már 230.000 forinttól kaphatóak a különböző online piackutatási csomagok, amikhez ráadásul szakértői támogatást is nyújtunk a kérdőívek készítésekor és kielemzésekor egyaránt.
5. Az online piackutatás során részletes információkat kaphatunk a kérdőívek készítésével.
Itt is számtalan megoldás közül válogathatunk egy online piackutatás során, elég, ha csak az Opinio által nyújtott lehetőségeket vesszük alapul. Létrehozhatunk egy- vagy többválasztós kérdéstípusokat. Utóbbi akkor előnyös, ha többféle motivációt vagy összetettebb preferenciarendszert szeretnénk feltárni, hiszen ilyenkor a válaszadó több lehetőséget is megjelölhet. A nyitott kérdések megfogalmazása a legszofisztikáltabb módja annak, hogy megtudjuk, mi van a célcsoport fejében, ilyenkor ugyanis lehetőséget adunk arra, hogy a kitöltő saját szavaival válaszoljon a kérdésre.
A rangsorolós kérdéstípus rendkívül sok információt hordoz, ez esetben a válaszadó saját maga állíthat fel egy preferenciasorrendet a felkínált válaszlehetőségek közül. Nem kérdéstípus, inkább megközelítési elv a fa struktúra, vagy szociológiai ugrás lehetőségének beépítése a kérdőívbe. Ilyen esetekben a kérdőív tartalma elágazik a válaszok alapján, magyarán más kérdéseket dob fel azoknak, akik egy adott kérdésre pozitív, és mást azoknak, akik ugyanarra negatív, nemleges választ adnak. Természetesen randomizálhatjuk is az adott kérdőívet, ha azt szeretnénk, hogy mind a kérdések, mind a válaszlehetőségek véletlenszerű sorrendben kerüljenek a válaszadók szeme elé. Ezzel elkerülhetjük, hogy a kérdések sorrendje befolyásolja a felhasználók gondolkodását, így pedig az emberek valós véleményéről kapunk képet az online piackutatás során.
6. Az online piackutatás szórakoztató
A kérdőívekről sok embernek talán unalmas emlékek jutnak eszükbe, amikor valamilyen felmérést végeztek a munkahelyükön vagy, amikor ismeretlen számról érkező telefonhívás során előre felvett hang „robot” próbálta megtudni a véleményünket. Az online kérdőívek azonban ennél sokkal érdekesebb megoldásokat kínálhatnak a felhasználóknak. Az online piackutatás során is az a célunk, hogy minél nagyobb mintán tudjunk megvizsgálni egy-egy adott kérdést. Ha pedig rendszeresen szeretnénk online piackutatást végezni, akkor az a feladatunk, hogy új, interaktív formában tegyük fel a kérdéseket, illetve, hogy a kitöltők adott esetben megfelelően legyenek jutalmazva az aktivitásukért.
Hogyan tartsuk fenn a kitöltők érdeklődését?
Már az online kérdőívek esetében is több opció áll előttünk ahhoz, hogy érdekesebbé tegyünk egy kutatást. Az Opinio applikációjában lehetőségünk van például képes vagy videós kérdéseket és válaszlehetőségeket kínálni az ügyfeleinknek, online piackutatás során. Ilyenkor a kérdésben el lehet helyezni a vizuális elemet, és erre vonatkozóan ajánlhatjuk fel a válaszlehetőségeket. Informatív eredményt hozhat, amikor a kutatási kérdés képek, vizuális elemek közti választásra vonatkozik. Ilyen módon tesztelhetünk például plakátelképzeléseket, eltérő logóterveket is. Sokszor jól jöhet, ha eltérő mozgóképes tartalmak tetszési mutatóját lehet előzetesen lemérni. Ilyenkor jó megoldás, ha nem a kérdésben, hanem a válaszlehetőségek között szerepelnek a videós tartalmak. Képek, videók felhasználásával pedig máris szórakoztatóbb lesz az online piackutatás a kitöltőknek is, így szívesebben térnek vissza a legközelebbi alkalommal.
7. Az online piackutatás közösségépítő erővel rendelkezik.
Ha rendszeresen online piackutás mellett döntünk – és az emberek véleményére vagyunk kíváncsiak – érdemes lehet stabil felhasználói bázist kiépíteni, akik bármikor válaszolnak az adott kérdésekre. Ezt személyes vagy telefonos kutatással nehezebb megoldani, az online piackutatás azonban erre is szolgál megoldásokkal.
Ehhez hozzátartoznak az érdekes és változatos kérdéstípusok is, de nem szabad elfelejtkezni a jutalmazás rendszeréről sem. Sok esetben ajándékokkal, kedvezményekkel jutalmazzák a kitöltőket cserébe általuk adott válaszokért. Ez lehet egy kedvezményes kupon vagy tárgyi ajándék is. Az Opinio rendszerében például úgynevezett OPontokat gyűjthetnek a válaszadók, amiket partnereinknek köszönhetően különböző ajándékokra válthatnak be. Ez azonban nem feltétlenül elegendő ahhoz, hogy egy későbbi online piackutatás során is visszajöjjenek,…
…ekkor érkezünk el a közösségépítéshez.
Akár közvélemény- vagy piackutató cég vagy, akár vállalkozás, mindkét esetben érdemes odafigyelni a követőidre, fogyasztóidra. Kérdezd meg őket, hogy mi a véleményük a kérdőívekkel, felmérésekkel kapcsolatban. Mi az, amit szeretnek, és mi az, amin változtatnának? Szervezz nekik meglepetéseket, vond be őket a jutalmazási rendszer fejlesztésébe! Mi, az Opinio Facebook oldalán rendszeresen szervezünk különböző játékokat, együttműködéseket. Így a kitöltőink érzik, hogy fontosak a számukra, és az online piackutatás mellett más alkalmakkor is foglalkozunk velük. Ha ők jól érzik magukat az oldaladon, akkor később is vissza fognak térni, sőt akár ők maguk is a márkád nagyköveteivé válnak, és új embereket hoznak magukkal. Ezzel pedig mindenki csak nyerhet.
Amennyiben meggyőző volt számodra a fenti 7 online piackutatási előny, és szeretnél Te is egy saját kutatást készíteni, de nem tudod, hogyan fogj hozzá, akkor keress meg minket, mi pedig segítünk, hogy elérd a céljaid!