Esettanulmány – Mi kerül a kosárba? Vásárlási szokások felmérése
Folytatjuk a sorozatunkat, amelyben olyan különböző, izgalmas kutatásokat mutatunk be, amiket partnereiknek készítettünk a közelmúlt során. Most egy tavaly novemberi együttműködésről fogunk beszámolni, ahol a TESCO Magyarország felkérésére végeztünk felmérést a megváltozott vásárlási szokásokkal kapcsolatban.
Problémafelvetés
A pandémia alaposan felforgatta mindennapjainkat, a lezárások és korlátozások megváltoztatták a bevásárlási szokásokat és persze a vásárlási lehetőségeket is. A karácsony ugyanakkor hagyományosan a legnagyobb forgalommal járó időszak – a Tesco ezért volt kíváncsi arra, hogyan tervezik a vásárlók a karácsonyi nagybevásárlást, az ünnepi fogások hozzávalóinak beszerzését, a kisebb és nagyobb értékű ajándékok megvásárlását. A tervek megvizsgálására az Opinio piackutató alkalmazást választották.
Kutatás
A Tesco problémafelvetésére az Opinio szakértőinek segítségével egy tízkérdéses kérdőív állt össze. Arra voltunk kíváncsiak, a járványhelyzet hogyan változtatja meg a hagyományos készülődést, illetve magát az ünnepet, a családi összejöveteleket. Természetesen fontos szempont volt annak felmérése is, mennyien pártolnak át az online vásárlására a személyes bevásárlásról.
Az Opinio célközönsége a 16-59 éveseket foglalja magába, egy olyan országos lefedettségű, és minden vásárlói célcsoportot kiszolgáló kiskereskedelmi lánc, mint a Tesco ugyanakkor érthetően a teljes társadalom, valamennyi korosztályának megkérdezését tartotta szükségesnek. Ilyen esetekben az Opinio projektmenedzsere külső szolgáltatóval lebonyolított, telefonos kutatást is bevon, így az ügyfél felé egykapus szolgáltatást nyújtva 16-tól akár 99 éves korig reprezentatív eredményeket tud szállítani. Így történt ebben az esetben is.
Eredmény
November első hetében, mindössze három napnyi terepmunka, vagyis adatelvétel során országosan reprezentatív kutatás állt elő a karácsonyi bevásárlási tervekkel kapcsolatban, 1700 válaszadó véleményét elemezve. A kutatás korra, iskolai végzettségre, nemre, lakóhely típusára, lakóhelyre egyaránt országosan reprezentatív volt. Így a Tesco már november elején megismerhette a vásárlói elképzeléseket, a pandémia alatti attitűdöket a személyes és az online vásárlási tervekkel kapcsolatban. Nem volt kitűzött cél, de a legérdekesebb eredményekről a média is beszámolt a Tesco, kommunikációs ügynöksége, a Morpho, és az Opinio piackutató együttműködésének köszönhetően.
Érdekesség, hogy hasonló tematikájú kutatást végzett el a Tesco a környező országokban (Csehországban, Szlovákiában) is, és az ottani, más módszertannal végzett kutatások is a magyarországihoz hasonló eredményeket hoztak.